Antreprenoriat

Declaratia de Misiune

PUZZL-UL AFACERII: DECLARATIA DE MISIUNE

Element de baza in strategia unei afaceri este declaratia de misiune 
Aceasta trebuie stabilita inca de la inceput pentru ca sa aveti un start bun.
Acest articol este destinat celor care vor sa dezvolte o afacere (nu mai au pe nimeni altcineva) si ei sunt aceia care trebuie sa dezvolte declaratia de misiune pentru afacerea lor ,de asemenea , articolul se  adreseaza si celor care deja au o afacere la inceput si lucreaza la elementele afacerii impreuna cu echipa lor.
In acest material voi aborda urmatoarele elemente care au de a face cu declaratia de misiune:
  1. Definirea declaratiei de misiune
  2. Scopul declaratiei de misiune
  3. De ce ai nevoie de o declaratie de misiune ?
  4. Avantajele si dezavantajele declaratiei de misiune
  5. Caracteristicile unei declaratii de misiune excelente
  6. Declaratia de misiune de afaceri si declaratia de misiune personala
  7. Scrierea si formarea unei declaratii de misiune
  8. Exemple ale unor afaceri : declaratii de misiune

    Definirea declaratiei de misiune

Una dintre cele mai interesante definitii o gasim la Businnessdictionary ,aceasta spune in felul urmator :''Declaratia de misiune este o declaratie scrisa a scopului de baza al unei organizatii pe care sa se concentreze in mod normal,care ramane aproape (n.a) neschimbata in timp.In mod corespunzator ,o declaratie de misiune (1)serveste drept filtru pentru a separa ceea ce este important de ceea ce nu este important,(2)stabileste pietele unde vor fi servite si modul in care vor fi serviti oamenii,(3)comunica o directie destinata intregii afaceri.'' 
Declaratia de misiune defineste rolul pe care o afacere il va juca intr-o societate.
Misiunea este o afirmatie durabila a scopului care distinge o afacere de o alta afacere similara.
Declaratia de misiune descrie ceea ce este afacerea ta acum.

Care este scopul declaratiei de misiune ?

Declaratia de misiune nu este totuna cu sloganul afacerii si nu este nici planul afacerii ,chiar daca ea poate aparea in acest plan.
O declaratie de misiune nu este neschimbatoare caci ea se va schimba in functie de evolutia afacerii si in functie de evolutia pietei in care afacerea activeaza.
O declaratie de misiune tine afacerea pe drumul cel bun .
Pentru indeplinirea scopului, o declaratie de misiune trebuie sa raspunda la cateva intrebari:
  1. Caror nevoi se adreseaza afacerea noastra ?
  2. Care este domeniul principal al afacerii noastre ?
  3. Ce nivel de servicii vom oferi oamenilor ?
  4. Ce principii ghideaza afacerea noastra ?
Declaratia de misiune ofera contextul si cadrul prin care se va realiza planul strategic si de asemenea actiunile afacerii noastre deoarece explica care este obiectivul principal al afacerii.
Declaratia de misiune defineste motivul pentru care exista afacerea ,respectiv compania. Pentru organizatie ,declaratia de misiune realizeaza urmatoarele scopuri :
  1. Ofera o baza pentru alocarea resurselor in cadrul afacerii
  2. stabileste un ton si un climat al afacerii
  3. serveste ca un punct focal pentru ca oamenii sa se identifice cu scopul si directia afacerii

De ce avem nevoie de o declaratie de misiune ?

Unii ar putea zice ca nu au nevoie de asa ceva ,e dreptul lor sa aibe aceasta opinie.
Daca ai sau nu nevoie,depinde de importanta pe care i-o atribui,daca este doar un exercitiu pe care l-ai face pentru ca si altii il fac ,probabil ca nu iti va fi de mare folos.
Insa o declaratie de misiune iti poate ghida afacerea in vremuri bune sau rele.
Poate functiona ca si o busola in mementele in care sunteti in incerctitudine.Te va ajuta sa iei deciziile corecte pe care sa le aliniezi cu valorile si obiectivele tale.
Iata ce spunea un renumit speaker si autor in cartea -Calea :Crearea declaratiei de misiune pentru lucru si viata - ''Este cheia pentru a gasi calea in viata si pentru a urma misiunea.O declaratie de misiune clar articulata ofera un sablon care poate fi utilizat pentru a initia,evalua si rafina toate activitatile cuiva.''
Retineti aceasta idee: in vremuri in care pierzi directia , declaratia de misiune poate functiona ca o busola .

Avantajele si dezavantajele declaratiei de misiune

Iata care sunt cateva din avantajele existentei unei misiuni :
  1. Declaratia de misiune transmite un scop clar pentru oricine este interesat de afacerea ta,daca cineva devine interesat sa iti devina partener ,el va sti clar ce ofera afacerea ta.
  2. Este motivatoare prentru proprii angajati care vor sti pentru ce lucreaza deoarece declaratia de misiune le va transmite acest mesaj.Ei inteleg ca exista un scop din care si ei fac parte,aceasta va duce la cresterea satisfactiei lor si la cresterea productivitatii lor.
  3. Este important ca personalul sa simta ca scopul afacerii este si scopul lor, declaratia transmite acest lucru atunci cand este bine facuta.
Iata care sunt cateva din dezavantajele  unei misiuni  (gresit construite):
  1. Daca este nerealista si supraoptimista ,ea va afecta performanta si moralul angajatilor.Fiind nerealista reduce probabilitatea ca ei sa se angajeze sa indeplineasca standardul pe care misiunea in stabileste.
  2. O misiune nerealista demotiveaza angajatii pe termen lung
  3. Se vor lua decizii gresite in incercarea de a fi atinse obiectivele nerealiste,bombastice.
  4. In estenta este timp pierdut si resurse pierdute pentru ca acel timp irosit pentru dezvoltarea unei misiuni nerealiste nu ti-l mai da nimeni inapoi.Asa ca aveti mare grija la acest aspect.

6 Caracteristici ale unei declaratii de misiune excelente

Atunci cand sunteti in procesul de constructie a ei ,revedeti mereu aceste 6 elemente pentru ca sa o faceti excelenta :
  1. Fezabila 
  2. Preciasa
  3. Clara
  4. Motivanta
  5. Distinctiva
  6. Componente majore sau strategii
O declaratie de misiune este un text de baza concis care descrie ceea ce face compania ta si pentru cine face ceea ce face.Ea trebuie sa inspire.Ea trebuie sa puna accentul pe oferirea de valoare.

Declaratia de misiune de afaceri si declaratia de misiune personala

In cazul in care tu esti cel care dezvolta afacerea iti va fi mai usor sa combini cele doua misiuni pentru ca tu esti cel care le construiesti pe ambele. In cazul in care esti intr-o afacere impreuna cu alte persoane ,este un pic diferit. Pornesti de la construirea unei misiuni personale care este bazata pe pasiuni,talente si valorile tale .Vei aduce aceasta in afacere si va trebui sa faci ajustari in functie de partenerii tai,totusi ar trebui sa fie ajustari de asa natura incat la final sa iti placa ceea ce a iesit .  
Altfel nu vei mai iubi cu totul afacerea si nu vei mai da 100% in ea , situatie in care ar fi mai bine sa pleci pe un drum propriu.Misiunea personala si misiunea afacerii ar trebui sa congrueze pentru cele mai bune rezultate.

Cum sa scrii o declaratie de misiune provocatoare ?

Daca tu esti persoana care dezvolta afacerea vei fi singura persoana care va trece prin acesti pasi cel putin in partea de inceput,daca insa in afacerea ta sunt implicate mai multe persoane ,atunci exista o echipa .
Fie ca pornesti o afacere,fie ca ai deja una ,veti lucra la definirea sau redefinirea declaratiei de misiune.Sa incepem.Esti gata ?

A.BRAINSTORMING 

1.De ce suntem in afaceri ? Este o intrebare de baza care sta la baza declaratiei de misiune.De ce ati inceput aceasta afacere ? Ce obiective vreti sa realizati ?
Ganditi-va si la urmatoarele intrebari : Cine sunt oamenii pe care vreti sa ii ajutati ? Ce rol joaca afacerea in domeniul in care se afla ?
Oferiti cat mai multe raspunsuri acestor intrebari ,sondand tot ce se poate sonda in legatura cu afacerea dumneavoastra.
2.Caracteristicile definitorii  ale afacerii
Identificati acele caracteristici si acel stil care defineste afacerea dumneavoastra .
Ganditi-va la cum ati dori sa fie vazuta afacerea dumneavoastra de catre clienti si de catre alte companii. Ce va reprezinta ?
Puneti-va si urmatoarele intrebari :
  1. Aveti o companie conservatoare sau una inovatoare ?
  2. Vrei ca afacerea sa fie vazuta ca una care ccontine umor,distractiv sau considerati ca aceasta ar aparea prea neprofesionist.
  3. Care este cultura afacerii?
  4. Exista un cod vestimentar ?Ar fi bine sa existe unul ?
3.Prin ce iese in evidenta afacerea dumneavoastra ?
Sigur ,nu trebuie sa ai o misiune socanta sau ''unica'',cu toate acestea ,daca vrei sa faci ceva iesit din comun ,pune acest lucru in declaratia de misiune.Este ceva care face compania dumneavoastra speciala ? Notati aceasta caracteristica. 
4.Fa o lista cu obiectivele companiei
Declaratia de misiune trebuie sa includa unul sau mai multe obiective importante . Care este viziunea afacerii pe termen lung ? Care sunt planurile pe termen scurt ? Care este cel mai important lucru pe care trebuie sa il faceti ?   Obiectivele sa fie structurate in jurul clientilor sau in jurul unei anumite piete, sau cum va ajuta produsul pe oameni etc.
Atunci cand claditi obiectivele, aveti in vedere si in minte personalitate companiei dumneavoastra .

B.SCRIEREA DECLARARIEI DE MISIUNE

1.Definiti afacerea printr-un obiectiv care poate fi foarte actionabil
In faza anterioara ar fi trebuit sa se fi adunat o multime de idei,acum trebuie descoperita inima declaratiei de misiune. Scrie intr-o propozitie ceea ce afacerea dumneavoastra isi propune sa faca.Vezi acest exemplu al celor de la Facebook:
''Misiunea Facebook este de a oferi oamenilor puterea de a impartasi si de a face lumea mai deschisa si mai conectata .''
Descoperiti acel obiectiv atacabil,actionabil in care voi sunteti cei mai buni.
2.Adaugati elemente concrete care pot fi cuantificate
Stati departe de acele declaratii de misiune mari,idealiste si care nu au aproape nimic concret in ele.Nu extrageti declaratii de misiune dintr-un generator ,ele vor fi foarte generale .
A. In loc de a spune :''Scopul nostru este de a face lumea mai buna '' ,observati si spuneti pe cine vreti sa ajutati in mod concret. B. In loc de a spune :''Vom continua sa inventam produse pentru a fi cei mai buni '',spune ceva concret despre ce faci acum cel mai bine.
3.Declaratia de misiune trebuie sa aibe o anumita personalitate
Este important ce cuvinte veti folosi atunci cand concepeti declaratia,in functie de stilul companiei,conservatoare sau inovativa,alegeti felul in care veti vorbi.
Unele afaceri pun la inceput in declaratia de misiune un cuvant care insumeaza toata misiunea ,apoi in urmatoarele doua propozitii adauga detalii semnificative. Alte companii iau in considerare impartirea misiunii principale in bucati mai mici . Care este misiunea in ceea ce priveste serviciile si produsele ? Care este misiunea in ceea ce priveste clientii ? Care este misiunea pentru zona in care doriti sa va dezvoltati ?
Oricare variante ati alege ,procedati in asa fel incat aceia care vor interactiona cu misiunea sa fie multumiti.
4.Nu folositi prea multe adjective  Nu creati o declaratie de misiune cu prea multe adjective pentru ca s-ar putea sa nu mai aibe nici un sens (ori un sens greu de inteles)cum va suna la final.
Alegeti cuvintele cu intelepciune ,alege cuvinte care ar insemna ceva pentru afacerea dumneavoastra .Cuvintele trebuie sa comunice adevarul despre ceea ce faceti.Scrieti doar ceea ce stiti .
5.Nu faceti o declaratie de misiune prea lunga 
Declaratia de misiune trebuie sa fie clara si concisa ,in cele mai multe cazuri este suficient un singur paragraf scurt.
Oamenii cand vor citi ,vor sti despre ce este vorba in afacerea voastra.Vor sti ce oferi tu .
Cand cineva din companie va fi intrebat :care este misiunea voastra ? Persoana aceea ar trebui sa poata raspunde scurt care este misiunea afacerii. Daca va putea inseamna ca este o declaratie buna .De multe ori declaratia de misiune devine si sloganul afacerii.

C. DEFINITIVAREA DECLARATIEI DE MISIUNE

1.Implica si alti oameni    
 
Daca afacerea are mai multi oameni care nu au luat parte la construirea misiunii,este bine ca si ei sa aibe un cuvant de spus in forma finala a declaratiei.Pune-o in fata lor si da-le permisiunea sa isi dea cu parerea ,sa aduca completari,imbunatatiri.
In funcie de numarul oamenilor vor fi mai multe sau mai putine pareri,in acest caz cand vin multe pareri ,nu se poate modifica dupa fiecare opinie ,insa daca exista o idee care face fie forma ,fie fondul ,mai bun,mai concis,mai clar,nu ezita sa introduci in forma finala.
Si am ajuns la pasul in care declaratia de misiune este inmanata specialistilor care pot analiza daca ortografia si gramatica sunt in regula ,daca este cazul ei vor inlatura astfel de erori.
2.Testarea declaratiei de misiune   
Acum o pui pe site, o tipararesti ,o distribui in socia-media pentru a vedea ce reactii primesti de la oameni . Ce reactii provoaca ? Care este feedback-ul? Cum raspund oamenii la ceea ce citesc sau vad ?
Daca feedback-ul este pozitiv, inseamna ca isi atinge scopul. Daca feedback-ul este negativ,trebuie sa vezi ce este de revizuit.
O declaratie de misiune ar trebuie sa conduca la urmatorul aspect :oamenii vor pune mai multe intrebari inteligente ,  vor dori mai multe informatii.
3.Revizuirea declaratiei de misiune 
Afacerea va evolua si la fel se va intampla si cu declaratia de misiune.
Nu lasati ca informatiile din interiorul ei sa devina irelevante cu noua situatie a afacerii.Revizuiti-o.Macar o data pe an.
Nu trebuie sa o iei de la zero ,ci trebuie adaugate noi  dimensiuni in functie de evolutia afacerii si a societatii in care se desfasoara. Trebuie sa evaluati constant daca declaratia de misiune inca dezvaluie -inima si sufletul afacerii.

Exemple ale unor afaceri : declaratii de misiune 

Am ajuns la final , am asezat in cele ce urmeaza cateva declarati de misiune de la diverse afaceri cu scopul ca ele  sa va ajute ca si un model de la care sa va inspirati atunci cand construiti propria declaratie de misiune.
Puneti laolalta toate informatiile ,cap la cap , plus vedeti exemplele concrete si treceti la treaba. 
1.Lifeisgood''Raspandirea puterii de optimism''.
2.Sweetgreen :''Fondat in 2007,sweetgreen este o destinatie pentru mancarea delicioasa si sanatoasa pentru ca se aliniaza cu valorile tale''.
3.Patagonia ''Misiunea noastră este de a face cel mai bun produs de calitate cu cat  mai puțin rau.''
4.American Express  '' Am rămas la fel în ultimii 160 de ani, devotamentul nostru in serviciul pentru clienți deosebit și valorile pe care a fost construit American Express: încredere, securitate, integritate, calitate, respect și angajament pentru clienți.''
5.Warby Parker ''Warby Parker a fost fondat cu un spirit rebel și un obiectiv elevat: de a oferi designer de ochelari la un preț revoluționar.

Noi credem că achiziționarea de ochelari ar trebui să fie ușor și distractiv.Oamenii ar trebui să plece fericiti și bine, cu bani în buzunar.

De asemenea, credem că toată lumea are dreptul de a vedea.''

6.Invisionapp

Veti gasi in zona valorilor, sub fiecare pictograma ,o declaratie de misiune ,iata cateva:

''Noi împingem pentru perfecțiune, dar niciodată în detrimentul progresului.''

''Fie că lucrați cu pixeli sau cod, detaliile  vor face diferenta.

''Totul în viața noastră este proiectat și este forța motrice din  spatele afacerilor și culturii.''
7.Ikea ,viziunea sustinuta de misiunea lor. ''La IKEA viziunea noastră este de a crea o viata de zi cu zi mai bună pentru mulți oameni. Ideea noastra de afaceri sprijină această viziune prin oferirea unei game largi bine concepute, produse funcționale de mobilier pentru  acasă, la prețuri scăzute, astfel încât cât mai mulți oameni posibil, vor fi capabili să  si le permite.''''
8.Nordstrom :''Nordstrom lucreaza necontenit pentru a oferi clienților o experiență de cumpărături cat mai convingătoare  posibil''.'
9.Leaganele Crayons  : ''Oferim copiilor de la nastere pana la  varsta de 12 ani, care trăiesc în situații fără adăpost sau cu venituri mici,  elementele esențiale de care au nevoie pentru a prospera - acasă, la școală și la joacă. Noi furnizam aceste elemente în mod gratuit prin implicarea și conectarea comunităților care au, cu comunitățile care au nevoie''. ''
10. JetBlue :''La JetBlue, inspirația este mai mult decât o idee - este misiunea noastră''.''
Sper ca aceste 10 exemple sa te inspire ,pentru ajutor ti-am pregatit si o fisa de lucru care sa te focuseze pe subiect , poti lucra pe ea,descarc-o aici''
Cu apreciere ,Costel Arotaritei.