Antreprenoriat

Puzzl-ul afacerii:Declaratia de viziune

Fiecare dintre noi a facut cel putin odata in viata un puzzle.La inceput ai o multime de piese imprastiate si colorate divers,totul este confuz si  greu mai ales daca puzzl-ul tau este unul mare.

Si totusi vei incepe de undeva ,iei o bucata de piesa si incepi constructia ,apoi adaugi piesa cu piesa si la final vei avea o frumoasa imagine formata din acel puzzle. 

La fel este si atunci cand vrei sa incepi o afacere sau la startul unei afaceri,diversele piese care vor construi viitoarea afacere seamana cu piesele de puzzle.Sunt multe si imprastiate peste tot in mintea  ta.

De unde sa incepi ? Cu ce sa pornesti? In ce sa te adancesti ?Intrebari la care ai vrea sa ai raspuns.Gandeste-te la acestea : viziunea,misiunea,valorile,planul strategic,obiectivele, clientii,concurentii,fiinantele,online sau offline,singur sau in parteneriat,echipa ,avem aici doar cateva din piesele jocului.

Insa eu nu scriu pentru ca tu  sa devii si mai confuz ,ci ca sa devii mai clar si mai echipat pentu ca sa ai succes.Sa poti lua toate aceste bucati de puzzle si punandu-le impreuna  sa dezvolti  o mare afacere.

Voi dedica o serie de articole pe aceasta tema-CONSTRUIREA UNEI AFACERI- iar atunci cand vom ajunge la final sa avem tot mai multa siguranta si tot mai multa incredere in capacitatea noastra antreprenoriala.

Atunci cand ai cunostintele necesare sunt sanse mai mari sa reusesti decat atunci cand mergi aproape la intamplare sau dupa ureche iar sansele de esec sunt considerabile.

Poate esti o persoana care se gandeste la un moment dat sa isi porneasca propria afacere sau tocmai ai inceput o afacere(si ai multe dileme,tu si echipa ta),sau esti o persoana care construieste afacerea in jurul sau.

Oricare ar fi situatia ta ,sfaturile ce urmeaza ,cu siguranta ele te vor ajuta.

Prima piesa din puzzle :PUZZL-UL AFACERII :DECLARATIA DE VIZIUNE

Ce nu este o declaratie de viziune ?

Sa nu faci niciodata confuzia intre declaratia de viziune si planul prin care iti atingi viziunea ;viziunea nu este planul strategic prin care viziunea ta devine realitate.

De exemplu , Bill Gates ,atunci cand a lansat Microsoft si-a propus ca in fiecare casa si in fiecare afacere sa existe  un computer care sa aibe softul lor,insa el nu a prevazut si pasii prin care sa ajunga acolo. Avea viziunea dar nu si planul strategic.

La fel si Elon Munsk,el si-a propus sa calatoreasca pe Marte si sa poata  locui acolo ,insa nu a prevazut exact pasii prin care va face aceasta. Cred ca ati inteles ideea.

Daclaratia de viziune nu este planul detaliat prin care ajungi la destinatie.

Ce este o declaratie de viziune ?

Daca ar fi sa spun in cateva cuvine :declaratia de viziune este o exprimare  a identitatii afacerii tale proiectate in viitor.Imaginea companiei tale in viitor.

Prin ea articulezi visele si sperantele tale de viitor.Descrii ceea ce incerci sa construiesti si o asezi ca o piatra de temelie.Unde vrei sa ajunga afacerea ta ?Cum ar fi ea daca toate obiectivele propuse ar fi atinse ?Mai multe despre aceasta in cele ce urmeaza.

Declaratia de viziune raspunde la intrebarea :''Unde vrem sa mergem ?''

Trei ingrediente pentru o viziune de succes : personala , profesionala si de crestere

Inainte de a diseca subiectul in detalii, sa ne gandim la aceste trei elemente .

Aspectul personal : daca tu esti cel ce conduce afacerea, trebuie sa iei in calcul fiinta ta ,aspecte legate de mintea ta ,corpul ta si partea ta spirituala.Trebuie sa lucrezi asupra lor caci ele vor influenta afacerea ta si viziunea ta.De asemenea trebuie sa tii cont de familie,prieteni si relaxare.Si acestea trebuie introduse in ecuatie deoarece fac parte din viata ta.

Aspectul profesional:este ingredientul cel mai comun al unei afaceri ,care va fi contributia ta in afacere si in industria in care activezi.Vezi aici exemplul lui Michael Hyatt care este un bun exemplu in acest sens .

Aspectul de crestere: acesta se refera sa iti planifici o crestere constanta pe termen lung ,in toata viata ta , sa gasesti noi cai care sa iti sporeasca abilitatile si performanta ta.Chiar daca aceasta sectiune se aplica unei afaceri care are un om in centrul ei , sigur poti gasi modalitati sa externalizezi aceasta si sa o aplici la o afacere unde exista echipe.

De ce este importanta o declaratie de viziune ?

In cazul in care nu stii destinatia cum te vei duce acolo?Declaratia de viziune este asemanatoare unui destinatii si ca sa poti face un plan de actiune pentru destinatie iti trebuie o destinatie clara. Iata de ce este foarte importanta viziunea in puzzl-ul afacerii tale.

Pentru ca ceilalti membri ai echipei (chiar daca nu exista in prezent,vor fi in viitor) sa isi faca treaba cum trebuie ,ei au nevoie sa cunoasca destinatia si sa isi asume responsabilitatile care le revin.

Articularea unei viziuni clare si puternice este o caracteristica a unui lider puternic care isi construieste cu intelepciune echipa.Daca vrei sa fii urmat in viziunea ta ,atunci creaz-o de asa natura incat si altii sa se poata identifica cu ea.

Odata ce viziunea a fost construita iti va fi mai usor sa aloci resursele si sa delegi responsabilitatile.

 Companiile si afacerile mici au nevoie de declaratia de viziune pentru ca de cele mai multe ori  ele esueaza ,nu din cauza planificarii ci din cauza lipsei de viziune.

Ce sa includa declaratia de viziune ? 

O declaratie de viziune trebuie sa comunice obiectivele dumneavoastra de afaceri pe tremen lung si de asemenea ea trebuie sa raspunda la intrebarea fundamentala :''Unde mergem  ?''

Construirea viziunii se va inspira din anumite aspecte ale afacerii voastre :

aspectele financiare ,

reputatia (ce fel de reputatie vrei sa transmiti clientilor,angajatilor,concurentilor),

standardele de calitate a serviciilor( exemplu,sa faci din clienti prioritatea numarul unu),

cresterea ( sa creeze porouse noi,sa inovezi, sa te extinzi online si fizic),

pasiunea ( personalul sa se bucure de ceea ce se face si de asemenea clientii),

durabilitate ( din punct de vedere financiar in extindere  si de asemenea durabil din punct de vedere ecologic).

Deci te inspiri din interiorul afacerii si proiectezi pe termen foarte lung,tinte aparent imposibile.

11 Sfaturi practice pentru scrierea unei declaratii de viziune puternice 

  1. Imaginati-va cum doriti sa fie afacerea dumneavoastra peste 5 sau 10 ani
  2. Includeti valorile de baza in declaratia de viziune
  3. Asigurati-va ca declaratia pune un accent clar pentru afaceri
  4. Scrieti declaratia de viziune la timpul prezent
  5. Utilizati un limbaj clar si concis
  6. Asigurati-va ca declaratia este usor de inteles
  7. Viziunea sa se concentreze pe succes
  8. Infuzati in declaratie ,pasiune si emotie
  9. Creati o imagine grafica a afacerii pe care vi-o doriti
  10. Creati un plan prin care sa o transmite-ti si angajatilor
  11. Aloca timp suficient si resurse pentru a stabili o viziune castigatoare.

Exista mai multe modalitati prin care poti  sa iti definitivezi declaratia de viziune ,unii recomanda 3 pasi , altii 5 , altii 7 si chiar 8,urmeaza mai jos  o schema in 8 pasi.

8 pasi spre declaratia de viziune

 

8 Pasi pentru crearea viziunii

  1. Alege subiectul viziunii (trebuie sa iti fie foarte clar la ce lucrezi si pentru ce lucrezi .Este viziunea pentru toata compania sau pentru un anumit departament ?Este o viziune care vizeazaurmatorii 2-3 ani sau pentru multi ani de acum incolo ? Aici trebuie sa ai claritate caci ea te va ajuta sa mergi pe un drum drept ,corect.)
  2. Alege intervalul de timp(Cat  de departe trebuie sa mergi in timp? Nu foarte aproape de problemele actuale si nici prea departe ca sa nu mai aibe sens . De regula un interval intre 2 si 10 ani este rezonabil.Nu exista o regula fixa ,depinde de la afacere la afacere.Daca te simti bine cu 2 ani, alege 2;daca te simti bine cu 5 ,alege 5 ;daca te simti bine cu 20 ,alege 20).
  3. Intocmeste o lista cu ceea ce te mandresti ( Nu se poate aplica cuiva care abia incepe ,dar si el se poate gandi la realizari personale,cele mai bune proiecte recente , competente in care excelati ,lucruri pentru care sunteti laudati onest.Cei mai multi oameni progreseaza atunci cand se concentreaza pe aspectele pozitive pe care sa se dezvolte in viitor).
  4. Scrieti primul proiect de viziune (Trebuie inceput de undeva  si chiar daca ce se intocmeste acum nu este definitiv ,este un punct de plecare. Redactati-l cum doriti: pe leptop,telefon, in agenda,pe puncte , ilustrat grafic . Ceea ce este important ,la final undeva sa fie scris vizibil :PROIECT IN LUCRU.Gandul cu care vor pleca ,cei care participa la intocmirea viziunii sa fie ,nu este definitiv si mai trebuie sa lucram la viziune,oferind tot ce avem mai bun.Inainte sa incepeti sa scrieti luati in calcul aceste sfaturi : a) cautati o viziune mare  b)scrieti din inima ,da-ti frau profunzimii voastre  c)scrieti ca si cum viziunea s-a intamplat,nu ziceti ca se va intampla ci imaginati-va ca sunteti in viitor si ce vi-ati propus s-a intamplat deja d)scrie si nu te opri, 15-30 de minute pune viziunea pe hartie,nu faceti reeditare,inaintati si desfasurati-va  e)personal -daca viziunea afacerii se combina cu viata personala , ia in calcul si aceasta in cazul in care se sustin reciproc, creati o viziune din care sa faceti parte si dumneavoastra. Cu toate aceste lucruri in minte ,dureaza mai putin de 30 de minute sa concepeti viziunea ,dupa ce o scrieti ,pune-ti deoparte 3-4 zile ce ati scris si duceti-va la ceea ce faceti deobicei.
  5. Revizuire si reformulare (Este momentul cand te simti pregatit sa revizuiesti ce ai realizat cu 4 zile in urma , salvati undeva originalul si pe o copie faceti modificari. Cititi dintr-un capat la celalat.Cam 80 % din ce ai scris prima data ti se va parea putin infricosator,dar nu e nimic , poti modifica .Te poti acum intreba :Suna inspirator ?Sunt entuziasmat de ceea ce citesc ?Cat de specific ar trebui sa fiu ?Observa unde ai fost prea general si unde trebuia sa fii specific[exemplu-Vreau sa devin bogat.Vreau sa petrec mai mult timp cu familia.Sunt generalitati][Specific -Care sunt cifrele financiare care vor defini bogatia.Vreau sa petrec o zi pe saptamana doar cu familia ,miercuri.]
  6. 6A,6B,6C si mai multa reformulare ( Poti lua proiectul de la punctul 5 si sa il imbunatatesti ,o data,de doua ori, de trei ori ,dar nu mai mult . Auzim pe unii oameni spunand :''lucrez la viziunea mea de cativa ani dar nu am finalizat-o'', asta sigur inseamna un esec. Dupa maxim 3 revizuiri a punctului 5 ,trebuie sa treci la punctul 7.
  7. Solicita parerea (In aceasta etapa ,ofera viziunea ta mentorilor tai , persoanelor in care ai incredere si cere-le sa o analizeze si sa iti spuna parerea lor .Ce ai putea schimba si ce ai putea imbunatati.Noteaza tot ce iti spun si gandeste-te daca poti implementa sau nu , oricum sfaturile lor te vor ajuta sa iti construiesti strategia de implementare a viziunii.Practica te va ajuta sa stii ce idei sa aplici si ce nu.
  8. Impartaseste viziunea (A sosit si momentul sa transmiti viziunea mai departe,toti cei din jurul tau trebuie sa o cunoasca clar ,in asa fel incat ei sa o imbratiseze ,angajatii trebuie sa simta ca viziunea companiei le apartine si lor.Sigur  ca oamenii te vor intreba -si cum facem- ca viziunea sa devina realitate ? Probabill ca nu vei stii sa le spui cum cu toate elementele , nu este nici o problema , mai tarziu vei descoperi ,acel cum , care va fi transpus in declaratia de misiune ,de care ne vom ocupa in alt articol.

Aderarea la viziune

Acesta este un element esential al afacerii si asupra caruia trebuie sa fiti foarte atent,ea trebuie sa devina realitate.Folositi-o ca baza a planificarii strategice. Deoarece viziunea iti arata drumul unde va ajunge afacerea , obiectivele si planificarea trebuie sa adere la acest drum. 

Viziunea este baza naturala pentru planificarea afacerii. De asemeni impartasiti viziunea cu partenerii pe care ii aveti,personalul si angajatii pe care ii ai sau cei care ii vei avea.

Insa nu e suficient sa le spui o data despre ea si gata, viziunea trebuie sa fie mereu adusa inaintea oamenilor , sa fie la loc de cinste ,vizibila mereu ,ei trebuie sa o vada mereu si trebuie sa stie ca de indeplinirea ei depinde fericirea si prosperitatea lor si dezvoltarea afacerii.Alegeti modalitatile cele mai placute ca sa interactioneze cu ea.

Exista o formula care o puteti folosi atunci cand lucrati la construirea viziunii,iat-o mai jos .

Formula pentru declaratia de viziune

Poate atunci cand vezi viitorul afacerii tale intrevezi o multitudine de realizari viitoare ,insa poti aplica aceasta formula pentru ca sa te concentrezi pe cea mai importanta realizare si de asemeni sa stabilesti si un interval de timp in care se va intampla.

Formula : In termen de 5 ani (numele companiei), va .........................care ................  .

Exemplu:'' In termen de 5 ani CA Bussines,va oferi cursuri premium de top care vor fi de incredere si la preturi acesibile pentru tinerii antreprenori. ''

Termenul =5 ani ,

Realizarea cea mai importanta=cursuri premium.

Sa fimalizam prin a spune ca aceasta piesa de puzzle este extrem de importanta in economia unei afaceri.Aplica sfaturile in afacerea ta si te vei pozitiona corect si in fata concurentilor tai.

Ai o viziune ,ai o directie si un drum spre care te indrepti. Daca iti lipseste   ,atunci sansele de esec sunt foarte mari.Pentru a-ti veni in ajutor ,iata mai jos cateva declaratii de viziune ale altor companii care au reusit sa se pozitioneze foarte bine.

FORD -VIZIUNEA: Sa devina lider mondial de consum pentru produse si servicii auto

IKEA-VIZIUNEA : Sa facem viata de zi cu zi mai buna pentru cat mai multi oameni.Facem aceasta oferind o gama larga de produse de mobilier bine concepute,de calitate, in asa fel incat cati mai multi oameni sa si le poata permite.

NIKE-VIZIUNEA : Compania numarul 1 din lune la produse atletice (atlet este orice om care are un corp)

AVON-VIZIUNEA :Sa fim cea mai buna companie din lume care intelege nevoia femeilor de autoimplinire.

WAL-MART -VIZIUNEA :Salvarea banilor oamenilor a fost obiectivul lui Sam Waltson atunci cand a deschis primul magazin ,iar astazi aceasta viziune  este inca  in picioare.

DISNEY-VIZIUNEA: Sa facem oamenii fericiti.

OXFAM-VIZIUNEA: O lume fara saracie.

MICROSOFT-VIZIUNEA :Putere pentru fiecare persoana si fiecare organizatie de pe planeta sa realizeze mai mult.

TESLA-VIZIUNEA : Pentru a asigura tranzitia lumii la energia durabila.

SONY-VIZIUNEA: Pentru a fi o companie care inspira si indeplineste curiozitatea oamenilor.

FACEBOOK-VIZIUNEA : Sa facem oamenii sa se conecteze si sa imparaseasca mai mult.

 

Daca te-a inspirat acest material te rog sa il impartasesti pe retelele sociale sau prin email pentru ca si altii interesati de construirea sau dezvoltarea  unei afaceri sa beneficieze de aceste informatii.

Daca vrei sa contribui cu propria ta parere ,lasa un comentariu,il voi citi cu atentie. Multumesc.

Cu apreciere ,Costel Arotaritei.

CONSTRUIESTE-TI ASTAZI VIZIUNEA PENTRU VIITOR !